• 1403/04/10 - 09:01
  • - تعداد بازدید: 41
  • - تعداد بازدید کنندگان: 39
  • زمان مطالعه: 2 دقیقه

ضریب تأثیر مجلات وب آو ساینس (جی سی آر) ویرایش ۲۰۲۴ منتشر شد

JCR برای ارائه تجربه کاربری آسان تر و کامل تر بهبود یافته است. این شامل ادغام مجلات از فهرست منابع نوظهور استناد (ESCI) در رتبه بندی جدید دسته بندی یکپارچه است.

335727.mp3 ضریب تأثیر مجلات وب آو ساینس (جی سی آر) ویرایش ۲۰۲۴ منتشر شد

به نقل از وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گزارش سالانه استنادات مجلات (JCR) که توسط Clarivate Analytics منتشر می‌شود، هم‌اکنون در دسترس است و این بار نیز تغییراتی به همراه داشته است. این گزارش، که معیارهای مهمی مانند ضریب تأثیر مجلات (JIF) و رتبه‌بندی مجلات را در ۲۲۷ حوزه موضوعی مختلف ارائه می‌دهد، همواره به عنوان ابزاری ارزشمند برای ارزیابی عملکرد پژوهشی و مقایسه مجلات در یک حوزه خاص شناخته می‌شود.

امسال، برای اولین بار، JCR  رتبه بندی های یکپارچه را در بین دسته‌های موضوعی شامل می شود. دیگر رتبه بندی JIF جداگانه برای ۹ دسته موضوعی که در چندین نسخه نمایه شده اند وجود نخواهد داشت. اکنون آن مجلات در رده موضوعی خود یک رتبه واحد دریافت می کنند و رتبه های جداگانه حذف می شوند. برای مثال، یک مجله روانپزشکی فهرست شده در Science Citation Index Expanded (SCIE)™ و Social Sciences Citation Index (SSCI)™ اکنون به جای دو رتبه در یک رتبه بندی روانپزشکی یکپارچه رتبه بندی می شود.

 

نکات کلیدی برای JCR 2024 

  • JCR  برای ارائه تجربه کاربری آسان تر و کامل تر بهبود یافته است. این شامل ادغام مجلات از فهرست منابع نوظهور استناد (ESCI) در رتبه بندی جدید دسته بندی یکپارچه است.
  • پوشش بیش از ۲۱۸۰۰ مجله  از جمله ۵۸۰۰ مجله که تمام محتوای خود را از طریق دسترسی آزاد منتشر می کنند.
  • مجلات علمی از ۱۱۳ کشور، در ۲۵۴ دسته بندی شناخته شده و JIF دریافت می کنند. این شامل ۱۴۰۹۰ مجله علمی، ۷۳۲۱ مجله علوم اجتماعی و ۳۳۰۴ مجله هنر و علوم انسانی است.
  • ۵۴۴ مجله برای اولین بار یک Journal Impact Factor دریافت می کنند.

 

نقش JCR در نظام پژوهشی

گزارش JCR، با وجود تغییرات و تحولات اخیر، همچنان به عنوان ابزاری مهم در نظام رتبه‌بندی مجلات و ارزیابی عملکرد پژوهشی شناخته می‌شود. با این حال، ضروری است که به یاد داشته باشیم که IF تنها یکی از معیارهای سنجش کیفیت پژوهش است و نباید به عنوان تنها ملاک برای قضاوت در مورد ارزش یک مقاله یا یک مجله در نظر گرفته شود.

عوامل دیگری مانند نوآوری، اصالت و تأثیرگذاری یک مقاله نیز باید در ارزیابی آن مورد توجه قرار گیرند. لذا، پژوهشگران، کتابداران و مدیران موسسات علمی باید از JCR به عنوان ابزاری مکمل در کنار سایر معیارهای ارزیابی استفاده کنند تا تصویری کامل‌تر از کیفیت پژوهش در یک حوزه خاص به دست آورند.

این پایگاه از طریق وب سایت کتابخانه الکترونیک دانشگاه در دسترس می باشد. اینجا کلیک کنید

  • گروه اخبار :
  • کد خبر : 335727
:

نظرات

0 کامنت برای این مطلب وجود دارد

کامنت

Template settings